Sunday, June 03, 2012

3138. شهر در امن و امان است


دیشب با دوستی صحبت میکردیم. میگفت کانادا خوبه، آرومه، امن ه...

امروز شنبه، نزدیک غروب، در قسمت فوت کورت Eaton Center بزرگترین مرکز خرید تورنتو (شایدم کانادا، مطمئن نیستم) یک پسر 25ساله چینی در اثر تیراندازی کشته و پنج نفر دیگر (از جمله یک زن حامله و یک پسر 13 ساله) زخمی شدند. غیر از زن حامله بقیه وضعشون خرابه ظاهرا. این پاساژ در روز معمولی وسط هفته هم انقدر شلوغه که اگه یه تیر بی هوا هم شلیک کنی حتما به یکی میخوره بالاخره، چه برسه به همچین روز و موقعیتی!
جالب تر اینکه طرف رو هنوز نگرفتن و این یعنی اینکه احتمالا یارو داره برای خودش ول میگرده تو شهر. پلیس میگفت که به نظر میرسه طرف هدف گیری کرده و سلیک کرده، ولی معلوم نیست اون شیش هفت تا گلوله بعدی رو برای چی شلیک کرده!
این اتفاقات در تورنتو و کلا کانادا چندان رایج نیست و حسابی همه رو شوکه کرده.
من میخواستم امروز برم همون اطراف خرید اتفاقا!

پ.ن.1. با شهردار مصاحبه میکرد، میگفت ما و پلیس داریم همه تلاشمون رو میکنیم
to arrest that Gentleman as soon as possible
یعنی این ادب و نزاکت کاناداییتون تو حلقم که به یک آدمکش هم میگین جنتلمن! البته بعد اضافه کرد که ما هنوز نمیدونیم زن بوده یا مرد.
پ.ن.2. سال 2005 هم اتفاق تقریبا مشابهی دقیقا روبروی همین پاساژ، اون طرف خیابون رخ داده و یک زن در اثر تیراندازی کشته شده.
پ.ن.3. عمه جان گفتن: بهتر، یه کم این کانادایی های نامرد هم بترسن و یه تکونی بخورن (!) میگم چی چی رو بهتر؟! یادتون رفته که ما به این جا پناه آوردیم؟  میگن: نخیر، مگه ما بدبختیم که به اینا پناه بیاریم؟ با این کشور مسخره و قوانین مسخره ترشون. مگه ما افغانی هستیم که به اینا پناه بیاریم؟! ( معلومه که ما بدبختیم. بدبختی که دیگه شاخ و دم نداره...)
و من دلم میخواست خودم رو از پنجره پرتاب کنم بیرون زیر هجوم این منطق! ولی متاسفانه ما طبقه دوم هستیم و تلاشم بی نتیجه  میموند. در نتیجه نفس عمیق کشیدم و سکوت پیشه کردم. باید بگردم قرصهام رو پیدا کنم دوباره.
ای کاش به اعطای ویزای سه ماهه بسنده میکردند.

No comments: